Aktywność fizyczna – wpływa nie tylko na sylwetkę

Nieustannie zachęca się nas do aktywności fizycznej, gdyż w dzisiejszych czasach ruch jest tak ważny i dobroczynny dla naszego organizmu?

Aktywność fizyczna – nie tylko dla sylwetki

Zgrabne ciało, wyrzeźbione mięśnie, sprawność – ruch jest najlepszą drogą do osiągnięcia tych celów. Ćwiczenia powodują, że wyglądamy lepiej, jesteśmy szczupli, nasze ciało jest silne i sprawne. Warto jednak pamiętać, że ćwiczenia fizyczne, włączone w codzienną rutynę, to zysk przede wszystkim dla naszego zdrowia, odporności, ale także psychiki, pamięci i życia seksualnego! To również najlepszy środek przeciwstarzeniowy.

Aktywność jako profilaktyka chorób

Regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko wystąpienia aż 13 rodzajów raka. To przede wszystkim rak piersi, rak jelita grubego, rak płuc, a także nowotwory układu pokarmowego. Profilaktyka ma znaczenie szczególnie w młodym wieku. Dzieci i młodzież, które były aktywne fizycznie, mają mniejsze szanse zachorować na chorobę nowotworową w przyszłości. W przypadku kobiet i raka piersi aktywność fizyczna obniża ryzyko choroby aż o 25%[i]. Kolejnym znacznym czynnikiem zmniejszającym ryzyko wystąpienia tej choroby jest karmienie piersią. Z kolei u mężczyzn aktywnych w młodości ryzyko wystąpienia raka płuc obniża się o 30-50%. Ruch obniża ryzyko wystąpienia raka jelita grubego o 25%, a jeśli aktywny tryb życia jest dalej prowadzony również w wieku dojrzałym – jego ochronna funkcja dodatkowo się wzmacnia. Regularny ruch to także profilaktyka chorób układu krążenia, cukrzycy i otyłości.

Jak to działa?

Umiarkowana i duża aktywność fizyczna jest najskuteczniejszym sposobem pozbycia się odkładającego się w organizmie nadmiaru cukru i tłuszczów. Bieżące zużywanie rezerw energetycznych zmniejsza szansę na to, aby w organizmie powstały okoliczności sprzyjające rozwojowi nowotworu.

Wpływ aktywności na odporność

W XIX wieku Sebastian Kneipp, bawarski duchowny, wyleczył się wodą i ruchem z gruźlicy. Kąpał się w zimnej rzece, a następnie rozgrzewał ciało truchtem, dzięki czemu zmobilizował organizm do walki z chorobą. Natomiast w 2011 roku w sposób niebudzący wątpliwości wykazano[ii], że 1-2 godziny umiarkowanej aktywności fizycznej dziennie zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji górnych dróg oddechowych o jedną trzecią. Badanie trwało rok, a brało w nim udział 500 osób. Pod uwagę wzięto właśnie infekcje górnych dróg oddechowych, bo jest to najczęstsza przyczyna absencji w szkołach i miejscach pracy, a także najczęstsza diagnoza w gabinetach podstawowej opieki medycznej. Na podstawie wielu badań uśredniono, że 40 minut truchtu lub szybkiego spaceru dziennie to optymalny, uniwersalny i dobroczynny rodzaj aktywności. Gwarantuje poprawę zdrowia na poziomie 20-40%, w szczególności chroniąc przed chorobami układu krążenia.

Aktywność fizyczna a kondycja psychofizyczna

Poprawa kondycji fizycznej, nastroju, zwiększenie odporności na stres, poczucie zrelaksowania i odprężenia. Właśnie tak działa aktywność fizyczna na psychikę człowieka.

Podczas wysiłku fizycznego następuje wyrzut endorfin i monoamin, potocznie nazywanych hormonami szczęścia. Jednocześnie wysiłek obniża poziom hormonów stresu, w tym głównie kortyzolu. Taki jest mechanizm poprawy samopoczucia psychofizycznego podczas aktywności. Badania nad tymi procesami jednak nadal trwają i pojawiają się hipotezy, że aktywizacja mięśni szkieletowych może wpływać na intensywniejszą detoksykację organizmu. Istnieją podejrzenia, że wysoki poziom toksyn może sprzyjać depresji i innym zaburzeniom. Terapia ruchowa ma pozytywny wpływ w leczeniu depresji i stanów lękowych.

Aktywność fizyczna a życie seksualne

Wysiłek fizyczny podnosi jakość życia seksualnego – naukowcy mają na to jednoznaczne dowody. Zasada dotyczy zarówno kobiet i mężczyzn. Wiąże się to nie tylko ze sprawnością seksualną, ale także z poziomem satysfakcji, a nawet z poziomem libido. Już 4,5 godziny biegania tygodniowo zmniejszają ryzyko wystąpienia zaburzeń erekcji u mężczyzn o jedna czwartą! U kobiet wystarczają 4 godziny truchtu tygodniowo, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia zaburzeń seksualnych o 30%.

[i] https://www.zwrotnikraka.pl/aktywnosc-fizyczna-a-choroba-nowotworowa/ z dn. 21.02.2020

[ii] Upper respiratory tract infection is reduced in physically fit and active adults, Nieman DC, Henson DA, Austin MD, Sha W.

Aktywność fizyczna – wpływa nie tylko na sylwetkę
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here