Dieta ketogeniczna – jadłospis, zasady, efekty

Czym właściwie jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna to taki sposób żywienia, który opiera się na zwiększeniu spożycia tłuszczów, a zmniejszenia węglowodanów. Głównym założeniem tej diety jest eliminacja spożycia węglowodanów, a zastąpienia ich tłuszczami. Dieta ta nie jest przeznaczona tylko dla osób, które chcą się odchudzić, ale także wspomaga leczenie padaczki u dzieci, i właśnie w tym celu była najpierw ułożona. Dieta ta powinna być stosowana tylko po konsultacji z lekarzem oraz dietetykiem.

Na jakich zasadach opiera się dieta ketogeniczna?

Dieta ta opiera się na kilku bardzo ważnych zasadach, do których trzeba stosować się bardzo dokładnie i bezwzględnie. Inaczej dieta nie będzie przynosiła zamierzonych efektów. Dieta oparta głównie na tłuszczach z pewnością sprawia, że pomyślisz, że teraz będziesz mógł jeść tłuste rzeczy, typu kiełbasa czy pizza. To nie tak. Owszem, dieta opiera się na tłuszczach, ale tych dobrych, odpowiednio dobranych.

Zasady tej diety to przede wszystkim:

  • picie dużych ilości wody;
  • unikanie cukrów prostych i podejrzanych produktów;
  • jedz mięso tylko z dobrego źródła;
  • odkwaszaj organizm;
  • stosuj tłuszcze tylko z dobrych źródeł;
  • nie jedz zbyt dużych ilości białka;
  • nie jedz słodzików i konserwantów;
  • badaj się regularnie.

 Co jeść na diecie ketogenicznej?

Dieta ketogeniczna powinna zawierać tłuszcze nasycone (tłuszcze zwierzęce, nabiał i olej kokosowy), tłuszcze wielonienasycone (ryby, jaja, siemię lniane, awokado), tłuszcze jednonienasycone (orzechy, oliwki, oliwa z oliwek). Produkty węglowodanowe na tej diecie dostarczane są do organizmu przede wszystkim z owoców i warzyw. Są to warzywa zielone (brokuł, szpinak), owoce (morele, maliny, jabłka), produkty z błonnikiem (np. otręby). Na diecie tej kategorycznie nie powinno się spożywać: słodyczy, produktów zbożowych, margaryny, miodu.

Dieta ketogeniczna – jakie efekty?

Efekty tej diety zauważalne są już po kilku dniach jej stosowania. Podstawowym efektem stosowania tej diety jest szybki spadek wagi. Trzeba jednak uważać i stosować dietę pod nadzorem lekarza, gdyż nieodpowiednie jej stosowanie może doprowadzić do wyniszczenia organizmu. Poprawia się również samopoczucie, człowiek wpada w stan euforyczny. Jednak zbyt długie przebywanie na takiej diecie powoduje senność oraz zmęczenie.

Ważne jest więc stosowanie tej diety pod opieką lekarza. Nie wolno przesadzać. Trzeba stosować się do jego zaleceń.

Dieta ketogeniczna – jadłospis, zasady, efekty
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here