Węglowodany proste i złożone – co to jest?

Wiele osób rozpoczynających swoją przygodę z odchudzaniem popełnia powszechny błąd – usuwa z diety węglowodany. Czym są węglowodany i dlaczego nie należy ich eliminować?

Czym są węglowodany?

Dieta człowieka bazuje na przyjmowaniu trzech rodzajów składników odżywczych – białek, tłuszczy i właśnie węglowodanów. O ile wiedza na temat czym są białka i tłuszcze nie przysparza większych problemów, o tyle z węglowodanami jest więcej kłopotów. Węglowodany, to krótko mówiąc cukry. Ze względu na budowę chemiczną dzielimy je na węglowodany proste i złożone, a ze względu na przyswajalność wyróżniamy przyswajalne oraz nieprzyswajalne – na przykład błonnik.

Węglowodany proste i złożone

Węglowodany proste składają się z jednej cząsteczki sacharydu. Do podstawowych węglowodanów prostych zaliczamy glukozę, fruktozę, oraz galaktozę. Węglowodany proste wchłaniane są bezpośrednio do krwi i nie wymagają trawienia, dlatego jeżeli zachodzi potrzeba szybkiego dostarczenia zastrzyku energii, to właśnie po ten rodzaj węglowodanów należy sięgnąć w pierwszej kolejności. Biorąc pod uwagę fakt, że cukry proste występują głównie w słodyczach i owocach, nie należy przesadzać z ich spożyciem. O ile owoce dostarczają organizmowi potrzebnych witamin i minerałów, o tyle słodycze to tylko „puste kalorie”.

Do węglowodanów złożonych zaliczamy oligosacharydy i polisacharydy. Oligosacharydy składają się z dwóch cząsteczek monosacharydów i należą do nich m.in. sacharoza (potocznie zwana cukrem), maltoza, a także laktoza. Do polisacharydów należy skrobia, czyli materiał zapasowy roślin, glikogen – materiał zapasowy występujący w mięśniach oraz celuloza. To właśnie węglowodany złożone są najbardziej cenione w diecie pod względem wartości odżywczych. Ich trawienie zachodzi dłużej niż trawienie monosacharydów, przez co glukoza jest uwalniania do krwi stopniowo i nie powoduje nagłych wahań cukru we krwi. W rezultacie zapobiega to krótkotrwałemu uczuciu sytości, a potem nagłemu napadowi głodu, co jest szczególnie ważne w przypadku diet odchudzających. Polisacharydów należy szukać przede wszystkim w roślinach strączkowych, pełnoziarnistym pieczywie, mąkach i makaronach, a także w nasionach oraz warzywach.

Dlaczego warto spożywać węglowodany?

Jak już zostało to wspomniane powyżej, z węglowodanami prostymi nie należy przesadzać, natomiast węglowodany złożone są w diecie niezwykle ważne i potrzebne. Nie należy zapominać, że węglowodany są głównym „paliwem” dla mózgu i to one zostają przekształcone w energię jako pierwsze. Ponadto, dostarczają wielu cennych składników mineralnych, odżywczych oraz błonnika, który ma zbawienny wpływ na figurę podczas odchudzania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here